Meie juures on võimalik DPF (diesel particulate filter) või FAP (filtre à particules) ehk tahmafiltri eemaldamine koos DPF funktsioonide kustutamisega mootori juhtajust.
Hinnakiri DPF filtri füüsiline eemaldus ja väljaprogrammeerimine ajust:
2008 aasta ja vanemad autod – 230 EUR (300 EUR koos chiptuuninguga)
2009 aasta ja uuemad autod – 330 EUR (400 EUR koos chiptuuninguga)
DPF – Diesel Particulate Filter.
On Eesti keeles Diisli Tahmaosakeste Filter ehk kübemefilter, rahvasuus ka tahmafilter. Prantsuse autode peal võib kohata ka lühendit FAP (Filtre à particules). See on osa auto heitgaaside süsteemist, mis puhastab heitgaasid nõutavale EURO normidele. Kui katalüsaator puhastab heitgaase keemiliselt, siis tahmafilter püüab ja hoiab eneses diisli tahmaosakesi seni kuni mootori aju
poolt tuleb käsklus tahmafilter kogutud osakestest tühjaks põletada. Enamasti suudab kübemefilter kinni pidada ca 80% osakestest, parimatel juhtudel aga kuni 100%.
Kuidas DPF töötab?
Lisaks kahjulike heitgaaside tavapärasele katlalüütilisele neutraliseerimisele kogub DPF enesesse diisli põlemata tahmaosakesi kuni ettemääratud tasemeni.
Ületades ettemääratud taseme, hakkab kübemefilter end tühjaks põletama (DPF regeneration). Selle protseduuri ajal tõstetakse heitgaaside temperatuuri tahmafiltri sees 500-600 C-ni selleks, et kogutud tahmaosakesed täielikult, keskkonda kahjustamata ära põleks.
DPF mõju kütusekulule.
Kübemefilter kui filter kujutab endast takistust heitgaaside voolule. Olgugi, et tootjad on oma katsetustega filtri voolutakistuse võimalikult väikseks viinud, omab ta siiski küllaltki suurt takistust eriti kui arvestada, et väljalaske süsteemis on lisaks tahmafiltrile ka katalüsaator.
Fakt on see, et igasugune mootori tööd ülemäära takistav tegur kasvatab mootori kütusekulu. Lisaks suureneb kütusekulu ka DPF-i tühjendamise ajal,
sest põletuseks vajalik kõrge temperatuur saavutatakse väljalasketakti ajal lisa kütusekoguse silindrisse pihustamisega.
Millistel põhjustel DPF vahetamist vajab?
- mootori võimsuse vähenemine
- regulaarselt tekkiv heitgaasi suitsusus
- kõrgenenud kütusekulu
- tühikäigu ebastabiilsed pöörded
- õli taseme tõus mootoris
- ebaloomulik, sisisev heli mootori töötamise ajal
- DPF-filtri kujuline märgutuli armatuurlauas
Probleemi tõhus lahendus
Kas filtri vahetus margiesinduses? Sellisel juhul peab arvestama kahe asjaoluga: kõrge hind (1500-6000€) ja garantii puudumine, et uus filter töötab efektiivselt vähemalt 100 tuhat km.
Sunnitud regenereerimise käivitamine tehasediagnostika abil füüsiliselt kulunud tahmafiltri puhul on mõttetu tegevus.
Tahmafiltri eemaldamine toimib vaid koos programmi eemaldamisega, mis nõuab mootori juhtprogrammi muutmist tahmafiltrita töötamise režiimile.
Seepärast ei tasu filtrit välja lüüa ilma DPF-funktsiooni väljalülitamiseta mootori juhtimisploki programmis.
Millised on kübemefiltri eemaldamise eelised?
- sarnaste probleemide puudumine tulevikus
- mootori võimsuse taastumine
- keskmise kütusekulu vähenemine
- tahmafiltriga autodele mõeldud kallite mootoriõlide kasutamise vajaduse puudumine
- reagentide kasutamise vajaduse puudumine (AdBlue, EOLYS jt)
- kübemefilter eemaldada on mitu korda odavam kui uue filtri ostmine, mille eluiga on meie tingimustes ekspluateerides oluliselt lühem tootjatehase märgitust.